måndag 13 juni 2011

Igår tog Johanna och jag oss till Skälby för vår andra fikaträff med Stickklubben, riktigt mysigt. Kul att se alla andras projekt och se hur så många olika personer ändå kan brinna lika starkt (eller skapa ett beroende till?) för stickning/virkning.
Jag hade med min nya sockstickning, ett par toe-up sockor  i glada fabel.. Riktigt somriga, men antagligen inte sommarsvala =)





























Idag trillade sista hemtentan ner i brevlådan i ett lite blodigt kuvert(okej bara ett par droppar men ändå).. Kändes ju lagom oroväckande ;)
Men glädjande besked låg inuti och jag är nu klar med hela Reggio Emilia-kursen på riktigt =) Känns skönt! Det känns som att jag har lärt mig väldigt mycket, speciellt att tänka lite mer kritiskt och att ifrågasätta varför hur och varför man bemöter barn på ett visst sätt, att pojkar och flickor får väldigt olika sorters bemötande och tillsägelser på förskolor. Men samtidigt känns det enkelt att vara kritisk i hemskrivningar och på seminarier men att utöva en viss pedagogik och att ständigt vara medveten om sitt barnperspektiv är något som måste övas i praktiken. Hoppas jag kan ta in det i tänket nu under sommarjobbet, även om det är en helt annan verksamhet (handikappomsorgen) så går det såklart att försöka vara kritisk och rannsaka sitt eget bemötande mot brukarna.. Att tänka på att mitt bemötande och mitt sätt att visa på vad som är rätt och fel skapar förutsättningar  och begränsningar hos brukaren.
För likt hur man kan begränsa barn genom att tänka på vad dom inte klarar likaså begränsar vi dem med handikapp när vi slutar tro på att de kan själva, på sitt sätt.

1 kommentar:

  1. Gott känns det att det finns kloka sommarvikarier i omsorgen! Hoppas bara att vi får några av de kloka till oss också :-)
    Härligt med Fabelsockor!

    SvaraRadera