lördag 2 april 2011

I valet och kvalet

Som vanligt när det börjar närma sig att ta ett beslut så börjar jag ändra mig och vela..

Snart ska ansökan för högskolan skickas in och jag vet inte om jag vill bli grundskolelärare med inrikning mot årskurs 1-3 eller om jag vill inrikta mig mot arbete i fritidshem, dvs fritidspedagog.. det skulle inte heller förvåna mig om fler alternativ dök upp, har ju trots allt varit inne på socionom och lite annat.
I ett halvår har jag nog planerat att välja det första alternativet men nu känns fritidspedagog mer rätt, bara sådär ur ingenstans dök det upp.
Kanske har kursen som jag läser nu påverkat mig endel..

Det är nog inte själva undervisningen jag vill syssla med utan det pedagogiska arbetet och barnens utveckling som lockar, så visst låter det andra alternativet mer passande? Antagligen lite sämre betalt och kanske lite annorlunda arbetstider samtidigt kanske det innebär lite mindre arbete som följer med hem? Jag tänker att en lärare har lektioner att planera och läxor att rätta, kanske inte så betungande men fritidspedagogen har nog en annan struktur att följa..

Så typiskt mig att ändra mig i sista sekund, istället för att plugga på biblioteket som jag borde idag så har jag grunnat på detta val..
Bästa är kanske att leta upp en studievägledare, för allt är inte helt klart för mig angående en fritidspedagogs yrke, men kul är det nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar